جایزه کیفیت مالکوم بالدریج در آگوست 1987 ایجاد شد. مفاد مربوط به این جایزه ملی در قانون اساسی ایالات متحده درج شده و در سال 1988 انتشار یافت. این جایزه به منظور شناسایی میزان دستیابی سازمانهای امریکایی به کیفیت و عملکرد و میزان رشد آگاهی آنها نسبت به اهمیت کیفیت و برتری عملکرد تحت یک قالب رقابتی ایجاد شده است. در ابتدا حوزههای در نظر گرفته شده جهت این جایزه به سه دسته تولید، خدمات و شرکتهای کوچک محدود بود، اما در سال 1999 مراکز درمانی و آموزشی نیز جزء حوزه این جایزه قرار گرفتند.
معیارهای مدل مالکوم بالدریج بر مبنای مجموعهای از ارزشها و مفاهیم کلیدی تدوین شدهاند که عبارتند از:
1. رهبری دوراندیش
2. برتری مشتریمدار
3. یادگیری شخصی و سازمانی
4. ارزش دادن به کارکنان و شرکاء
5. تحرک و چالاکی
6. تمرکز بر آینده
7. مدیریت نواوری
8. مدیریت برمبنای حقیقت
9. مسئولیتهای عمومی و شهروندی
10. تمرکز بر نتایج و ایجاد ارزش
11. دیدگاه سیستمی
معیارهای ارزیابی جایزه ملی مالکوم بالدریج1. رهبری 120 امتیاز
2. برنامهریزی استراتژیک 85 امتیاز
3. تمرکز بر مشتری و بازار 85 امتیاز
4. دادهها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن 90 امتیاز
5. تمرکز بر منابع انسانی 85 امتیاز
6. مدیریت فرایند 85 امتیاز
7. نتایج تجاری 450 امتیاز
جمع امتیازات 1000 امتیاز
1- جایزه مالکوم بالدریج
جایزه کیفیت مالکوم بالدریج یکی از جوایز کیفیت معتبر در جهان همانند جایزه بنیاد کیفیت اروپا (E.F.Q.M) است. بالدریج یک مسابقه سالانه شبیه جایزه دمینگ برای قدردانی از شرکتهای آمریکایی است که در کیفیت و مدیریت کیفیت به موفقیتهایی نایل آمده باشند. اهداف این جایزه عبارتند از:
این جایزه، سه گروه واجد شرایط را در بر دارد: شرکتهای ساخت و تولید، شرکتهای خدماتی و سازمانهای تجاری کوچک. جایزه بالدریج یک نشان شیشهای با ارتفاع 14 اینچ بوده که تاکنون به شرکتهای زیر اهدا گردیده است: سال 1988: شرکت موتورولا، سال 1989: شرکت میلیکن، سال 1990: شرکت موتور کادیلاک، سال 1991: شرکت صنایع مارلو، سال 1992: شرکت AT&T، سال 1993: شرکت لاستیک ایمز، سال 1996: ارتباطات مشتری شرکت AT&T، سال 1995: صنایع آرمسترانگ.
2- معیارهای جایزه بالدریج
کمیته انتخابکنندگان جایزه کیفیت آمریکا، توجه خود را بر هفت زیرمجموعه و معیار معطوف میسازد:
3- اهداف جایزه مالکوم بالدریج
اهداف رسمی جایزه بالدریج عبارتند از:
در این میان عوامل اصلی که اهداف فوق را در قالب نظام جایزه شکل میدهد، دو دستهاند:
جایزه بالدریج، سعی دارد با تعمیق فرایند شناخت در داخل و بیرون سازمان، نسبت به شناسایی الگوهای موفق (Role-mode) و نیز با ترغیب سازمانها به آموختن و بهبود عملکرد در خلال فرایند فوق، به اهداف خود دست یابد. در حال حاضر نظام ارزیابی و رویکردهای جایزه بالدریج به عنوان کلید مدیریتی مهم در راه موفقیت برای شرکتها در سطح جهان تلقی میشود.
4- ارزشهای بنیادین جایزه مالکوم بالدریج
5- نحوه امتیازدهی در جایزه بالدریج
امتیازدهندگان معیارهای بالدریج پس از مشاهده سازمان با توجه به موارد زیر اقدام به امتیازدهی میکنند. چگونگی برآورده کردن نیازها و محل ردیابی آن بایستی مشخص باشد. برای امتیازدهی یک مورد، امتیازدهنده ابتدا بهترین دامنه امتیازی را که با آن مورد هماهنگی دارد، انتخاب میکند (مثلاً 60-50). این تصمیمگیری نیاز به توافق کلی ندارد. امتیاز واقعی در داخل دامنه تعیین شده، به قضاوت امتیازدهنده در ارتباط با آن مورد بستگی دارد.
توجه: معیارها به دو قسمت شیوه و نتایج تقسیم شدهاند که در قسمت موارد شیوهها، امتیاز 50% بیان میکند که شیوه مورد نظر اهداف اولیه این مورد را پوشش میدهد. امتیازات بالاتر بلوغ، تکامل و دستیابی بالاتر را بیان میکنند. در قسمت نتایج، امتیاز 50% یک روند بهبود مشخصی را در رابطه با آن مورد بیان میدارد. امتیازات بالاتر بهبود بیشتری را در مورد عملکرد مشخص میسازد.
6- اجرای جایزه ملی کیفیت بالدریج
اجرای این جایزه توسط انجمن کیفیت آمریکا صورت میپذیرد. مرور امتیازدهی و قضاوت برای تقاضاها شامل مشاهده سازمان، توسط صدها سازمان داوطلب از شرکتهای آمریکایی، دانشگاهها، دولت، مشاوران و سایر سازمانها انجام میپذیرد. این داوطلبان نقش کلیدی بسیار مؤثری دارند. هیأت ناظران، سازمان را با سؤالاتی درمورد فرایند مورد بررسی قرار میدهند تا از انجام فرایندهای مناسب و ایجاد بهبود مستمر، اطمینان حاصل کنند اما ناظران در قضاوت و ارزیابی واقعی متقاضیان مشارکت ندارند. هیأت ممتحنین از 200 نفر بر اساس تخصص و تجربه آنها تشکیل میشود.
فرایند این جایزه دارای چندین مرحله است که اولین مرحله، بهبود سالانه معیار، راهنماها و فرایند کلی جایزه است. مرحله بعدی تکمیل فرم تعیین شایستگی توسط شرکت متقاضی است که شرکت متقاضی بایستی شایستگی خود را به اثبات رساند. سپس هر متقاضی فرم تقاضا را تکمیل میکند. در ادامه هر متقاضی در چهار مرحله، مورد بازبینی قرار میگیرد: