دانشگاه آزاد الکترونیکی کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت و خدمات درمانی

برخی اطلاعات مورد نیاز برای دانشجویان ورودی نیمسال اول ۹۴-۹۳

دانشگاه آزاد الکترونیکی کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت و خدمات درمانی

برخی اطلاعات مورد نیاز برای دانشجویان ورودی نیمسال اول ۹۴-۹۳

5 S چیست ؟ ◄ تولید محصولات و خدمات با حداقل ضایعات

◄ تولید محصولات و خدمات با حداقل ضایعات 

5-S معرف پنج کلمه‌ی ژاپنی است که در مدیریت کارگاه، دفتر، اداره، شرکت و حتی در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

منطق5-S این است که سازماندهی، تمیزی، نظافت، استاندارد و انضباط در محل کار، به عنوان مبانی اصلی تولید یک محصول با کیفیت یا ارائه خدمات مرغوب بدون ضایعات یا با حداقل ضایعات، مدنظر قرار گیرد. 


ساماندهی(Structurise/seiri) چیست؟ 

سامان‌دهی اشیاء عبارت است از جدا کردن اشیایی که برای کار لازمند و نگهداری تعداد کمی از اشیاء غیر اساسی و کم مصرف برای استفاده در صورت لزوم در یک مکان مناسب و قابل دسترسی. 


تمیزی-آراستگی-(Systemise/seiton) چیست؟ 

تمیزی نوعی مطالعه کارایی است. سئوال این است که با چه سرعتی می‌توانید به اشیایی که نیاز دارید، دسترسی پیدا کنید و با چه سرعتی، آن‌هایی را که نمی‌خواهید، دور بریزید. 


چهار مرحله برای رسیدن به تمیزی: 


گام اول: وضعیت موجود را تجزیه و تحلیل کنید 

گام دوم: مکانی که اشیاء به آن تعلق دارند، مشخص کنید 

گام سوم: تصمیم بگیرید که چگونه اشیای غیر اساسی را کنار بگذارید 

گام چهارم: از قواعد دور ریختن اشیاء پیروی کنید 


نظافت (Sanitise/seiso) چیست؟ 

"هر کس نظافتچی است". هرکس از کارمند گرفته تا مدیر، باید در سازمان خود کار نظافت را انجام دهد. 


چکیده شعارهای پاکسازی از این قرار است: 


- من چیزی را کثیف نخواهم کرد. 

- چیزی را در راه نخواهم ریخت. 

-چیزی را پخش و پلا نخواهم کرد. 

-چیزها را به محض کثیف شدن، تمیز خواهم کرد. 

-برچسب هایی را که پاک شده است، بلا فاصله خواهم نوشت. 

- چیزهایی را که کنده شده است، بلا فاصله خواهم چسباند. 


پاکسازی دقیق و منظم محیط کار – محل به محل، پرونده به پرونده، میز به میز- موجب تشخیص و شناسایی مسائل در فرایند تولید می‌گردد. 


استاندارد سازی(Standardise/seiketsu) چیست؟ 

در اینجا تاکید بر مدیریت عینی و استاندارد‌سازی 5-S است. ابتکار و مدیریت عینی جامع برای حفظ شرایط استاندارد به کار می رود تا به توان همیشه به راحتی و با سرعت عمل کرد. نصب برچسب‌ها بر روی امور گوناگون یکی از روش‌های موثر در مدیریت عینی است. 

شفافیت، مجسم کردن شرایط، نقشه‌ی وجود مسائل و مشکلات از ابزار‌های استاندارد‌سازی است. 


نظم و انضباط (Self-discipline/shitshke) چیست؟ 

نظم و انضباط به معنی آموزش قابلیت انجام دادن کارها، به همان طریقی که باید انجام شوند. با آموزش افراد در مورد آنچه لازم است انجام دهند، عادات بد از بین می‌رود و انواع خوب آن شکل می‌گیرد. این فرایند موجب می‌شود که افراد به پیروی از قوانین عادت کنند. 

نظم و انضباط ابزار لازم برای گذراندن راحت‌تر زندگی است. خود انضباطی هم بسیار مهم است. 


5-S را در همه جا می‌توان اجرا کرد و با بکار‌گیری آن، نتایج زیر را بدست آورد: 

·داشتن محل کار مرتب و تمیز 

·دسترسی آسان به اطلاعات، مواد و لوازم 

·افزایش سرعت انجام کار 

·جلوگیری از ضایعات 

·صرفه‌جویی در وقت، مواد و فضای اداری و انبار 

·هماهنگی و همکاری مطلوب بین کارکنان و واحدها و تقویت کار گروهی 

.ایمنی بیشتر در محیط کار و محل‌‌های نگهداری لوازم و مواد. 

·کارایی و کیفیت بیشتر 


منابع : 

کتاب مدیریت کیفیت جامع(TQM) ساموئل کی.هو ترجمه حسین زاده
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.